سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نهج البلاغه

نهج البلاغه , • نظر

پیامبر اکرم:مومن شوخ است و منافق اخمو و عصبانی. پیامبر اکرم: من مزاح مى کنم ولى جز حق نمى گویم  امام صادق:هیچ مومنی نیست مگر اینکه در او شوخی و مزاح است. این حکمت از نهج البلاغه هر شوخی را نکوهش نمیکند بلکه از روایات بر میاید یعنی شوخی زیاد، مسخره کردن،شوخی دروغ  شوخی های مذموم: بسیارى از مزاح ها ممکن است موجب دشمنى و عداوت گردد و کینه ها را در سینه ها انباشته کند چراکه شخص مزاح کننده نمى تواند کار خود را سالم انجام دهد، در لباس مزاح بر زخم مخالفان خود نمک مى پاشد  گاهى در شوخی  مسائل مبتذل و رکیکى مطرح مى شود همان گونه که بسیارى از مزاح هاى عوام به این صورت است. این گونه شوخی ها شخصیت انسان را پایین مى آورد و همان گونه که امام(علیه السلام) در کلام حکیمانه بالا فرمودند: هر مزاحى که این گونه باشد مقدارى از عقل و درایت انسان را فرو مى ریزد. گاهى شوخی، توأم با غیبت و تهمت است که از گناهان کبیره مى باشد. گاه بعضى از مزاح ها که از فردى بااخلاق با بعضی افراد میکنند باعث میشود که در جواب به او بی احترامی و توهین کنند. آن گونه که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم:      «لاَ تُمَارِ فَیذْهَبَ بَهَاؤُکَ وَ لاَ تُمَازِحْ فَیجْتَرَأَ عَلَیکَ; جدال با افراد مکن که ابهت تو را از بین مى           برد و مزاح (با افراد ناآگاه) مکن که آن ها را دربرابر تو جسور مى سازد

 

تفسیر حکمت 450 نهج البلاغه :

پیامبر اکرم: مومن شوخ است و منافق اخمو و عصبانی.

پیامبر اکرم: من مزاح مى کنم ولى جز حق نمى گویم.

امام صادق:هیچ مومنی نیست مگر اینکه در او شوخی و مزاح است.

این حکمت از نهج البلاغه هر شوخی را نکوهش نمیکند بلکه از روایات بر میاید یعنی شوخی زیاد، مسخره کردن،شوخی دروغ.

 

شوخی های مذموم:

•بسیارى از مزاح ها ممکن است موجب دشمنى و عداوت گردد و کینه ها را در سینه ها انباشته کند چراکه شخص مزاح کننده نمى تواند کار خود را سالم انجام دهد، در لباس مزاح بر زخم مخالفان خود نمک مى پاشد.
•گاهى در شوخی  مسائل مبتذل و رکیکى مطرح مى شود همان گونه که بسیارى از مزاح هاى عوام به این صورت است. این گونه شوخی ها شخصیت انسان را پایین مى آورد و همان گونه که امام(علیه السلام) در کلام حکیمانه بالا فرمودند: هر مزاحى که این گونه باشد مقدارى از عقل و درایت انسان را فرو مى ریزد.
•گاهى شوخی، توأم با غیبت و تهمت است که از گناهان کبیره مى باشد.
•گاه بعضى از مزاح ها که از فردى بااخلاق با بعضی افراد میکنند باعث میشود که در جواب به او بی احترامی و توهین کنند. آن گونه که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم:

     «لاَ تُمَارِ فَیذْهَبَ بَهَاؤُکَ وَ لاَ تُمَازِحْ فَیجْتَرَأَ عَلَیکَ; جدال با افراد مکن که ابهت تو را از بین مى برد و مزاح (با افراد ناآگاه) مکن که آن ها را دربرابر تو جسور مى سازد.

 

منبع : سایت http://hadith.net/ خلاصه توضیحات استاد احمد غلامعلی